Wokół Novoti Menzdrovki

Długość [m] W górę / w dół Przeznaczenie Czas w lecie
19 950 515 / 515 Piesza, Narciarska, Rowerowa 4h 30`

Wspaniała wycieczka na pół dnia, oferująca wędrówkę wyjątkowo przestrzennymi polanami pomiędzy Novotią a Mutnym. Trasa szczególnie polecana dla narciarzy i rowerzystów, z uwagi na łagodny przebieg prawie w całości po trasach narciarskich.

Trasa wiedzie od schroniska do granicy, na niebieski szlak słowacki. Przy słupku 123/7 w prawo do słupka 123/13, gdzie odbijamy w lewo na „skrót zimowy”, by ponownie połączyć się ze szlakiem przy słupku granicznym 124/6. Szlakiem dochodzimy do słupka III/125, około 150 m od końca „skrótu zimowego” gdzie szlak i granica odchodzą w prawo, a trasa biegnie nadal prosto drogą gospodarczą, początkowo prosto, potem lekkim łukiem w prawo dochodzimy do poprzecznej grogi asfaltowej, na którą skręcamy w lewo. Wygodną drogą asfaltową kontynuujemy zważając aby poruszać się głównym duktem (na prawo i lewo odchodzą liczne drogi, niewiele różniące się od właściwej trasy). Bardzo ważne! Na 3300 m trasy po minięciu najpierw wyraźnej drogi odchodzącej w lewo (Mała Pętla Słowacka), a następnie po minięciu po lewej stronie drewnianego domku z bali, w odległości około 30 m skręcamy w prawo, w wyraźny dukt równie szeroki jak i ten idący nadal prosto! Kontynuujemy duktem do 6700 m trasy, gdzie UWAGA doga wychodzi  w wyraźne przerzedzenie lasu, widać wyraźną polanę i tam należy skręcić w prawo w niewyraźną, błotnista ścieżkę, która po około 200 m wyprowadzi nas na ogromną polanę pod Galisov Vrch. Dalej kontynuujemy granią cały czas po polanach i łąkach od czasy do czasu przerwanych niewielkimi lasami, rozległą, niewybitną granią, ale cały czas po polnej drodze. W ten sposób kontynuujemy do 11 km gdzie nasza trasa wychodzi na drogę asfaltową Novot-Mutne Dulov, w którą skręcamy w prawo i dochodzimy na dno doliny, gdzie znowu skręcamy w prawo do centrum Novoti (sklepy, restauracje, bary). Z centrum Novoti kierujemy się na północ drogą przechodzącą przy kościele. Idąc dalej wychodzimy w górę, w kierunku wyraźnie widocznego masztu TV, który mijamy w odległości kilkudziesięciu metrów po lewej stronie. Kontynuujemy cały czas drogą,  granią, aż do wejścia do lasu. W lesie dalej na wprost aż na niewielki placyk z drogą poprzeczną. Przecinamy drogę poprzeczną trzymając się prawej strony i wchodzimy na leśną, acz wyraźną drogę leśną, która wznosi się łagodnie lewym łukiem. Uwaga! Trzymamy się lewej strony (w prawo odchodzą drogi gospodarcze). Po kolejnych 600 m dochodzimy do granicy przy słupku 125/III i poruszamy się już po granicy i niebieskim słowackim szlaku w górę około 100m do słupka granicznego nr 124/6. Około 50m za nim trasa odchodzi od granicy w prawo, na stronę słowacką, wygodną drogą gospodarczą i łączy się ponownie ze szlakiem granicznym przy słupku nr 123/13. Dalej, przy słupku granicznym 123/6 należy skręcić w lewo (na polską stronę), na polanę z doskonale widoczną bacówką (tabliczka), 150m.