Wokół Novoti

Długość [m] W górę / w dół Przeznaczenie Czas w lecie
20 600 710 / 710 Piesza, Narciarska, Rowerowa 5h

Jedna z najbardziej widokowych spośród naszych tras. Wiedzie południowym i północnym grzbietem otaczającym Novot`, oferując wspaniałe widoki na Tatry i Fatrę oraz panoramę Novoti z różnej perspektywy.

Trasa wiedzie od schroniska do granicy, na niebieski szlak słowacki. Przy słupku 123/7 w prawo do słupka 123/13, gdzie odbijamy w lewo na „skrót zimowy”, by ponownie połączyć się ze szlakiem przy słupku granicznym 124/6. Szlakiem niebieskim podążamy dalej , mijając parking na granicy, na Przełęczy Glinka (Przełęczy Ujsolskiej). Dalej, przy słupku granicznym III/129 szlak i granica odbijają pod ostrym kątem w prawo, a nasza trasa biegnie dalej zaledwie lekko w lewo, drogą gospodarczą ku górze, na niewielki szczyt na wprost. Uwaga! Droga gospodarcza i ścieżka na szczyt w pewnym momencie rozchodzą się by ponownie zejść razem za szczytem. Po zejściu z wierzchołka, na niewybitnej przełączce wychodzimy na sporej wielkości hale, z dobrze widoczną drogą w dolinie po lewej stronie. Kierujemy się do drogi po polanach (uwaga, w lecie wypas zwierząt). Na dole na rozdrożu asfaltowej drogi, za plecami mając wylot doliny, kierujemy się w lewą odnogę, by 50 metrach znowu skręcić w lewo na wygodną, ale szutrową drogę, biegnącą równolegle do doliny. Drogę tą podążamy cały czas prosto, aż do wyjścia z lasu, dochodzimy do wioski i kontynuujemy jeszcze około 500 m. Przy niewielkim skrzyżowaniu skręcamy w prawo i dość intuicyjnie dochodzimy do szutrowej drogi, biegnącej również w prawo na wyraźną, trawiastą grań. Charakterystyczny jest doskonale widoczny, samotny domek stojący prawie na samej grani. Do niego właśnie należy dojść i kontynuować dalej w lewo, na wschód. Droga po rozległej, odkrytej grani wiedzie nas przez kolejne wierzchołki otaczające Novot od południa. Kilkaset metrów za Vlkov vrch skręcamy w lewo w kierunku centrum Novoti (charakterystyczny kościół, duży plac w centrum). Tam właśnie się kieryjemy. W Novoti kilka barów, restauracja, sklep. Z centrum Novoti kierujemy się na północ drogą przechodzącą przy kościele. Idąc dalej wychodzimy w górę, w kierunku wyraźnie widocznego masztu TV, który mijamy w odległości kilkudziesięciu metrów po lewej stronie. Kontynuujemy cały czas drogą,  granią, aż do wejścia do lasu. W lesie dalej na wprost aż na niewielki placyk z drogą poprzeczną. Przecinamy drogę poprzeczną trzymając się prawej strony i wchodzimy na leśną, acz wyraźną drogę leśną, która wznosi się łagodnie lewym łukiem. Uwaga! Trzymamy się lewej strony (w prawo odchodzą drogi gospodarcze). Po kolejnych 600 m dochodzimy do granicy przy słupku 125/III i poruszamy się już po granicy i niebieskim słowackim szlaku w górę około 100m do słupka granicznego nr 124/6. Około 50m za nim trasa odchodzi od granicy w prawo, na stronę słowacką, wygodną drogą gospodarczą i łączy się ponownie ze szlakiem granicznym przy słupku nr 123/13. Dalej, przy słupku granicznym 123/6 należy skręcić w lewo (na polską stronę), na polanę z doskonale widoczną bacówką (tabliczka), 150m.